Wat is HVO diesel?

De laatste tijd hoor je vaak praten over “HVO diesel”, maar wat voor een brandstof is dit nu precies, wat zijn de verschillen met gewone diesel en mag je het in alle machines gebruiken? Hieronder geven we enkele antwoorden.

HVO (door sommige leveranciers ook onder de naam ‘blauwe diesel’ op de markt gebracht) staat voor “Hydrotreated Vegetable Oil” en is een nieuw type dieselbrandstof. Het wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten.

Hierdoor is HVO een fossielvrije en hernieuwbare brandstof met enorme voordelen op het gebied van duurzaamheid. Denk aan een zeer hoge CO2-reductie van maar liefst 90% en een lagere uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, stikstof en zwavel. HVO diesel is vrijwel geurloos en goed biologisch afbreekbaar. Kortom, de meest duurzame diesel van dit moment!

Duurzame kenmerken van HVO diesel

  • Volledig fossielvrije diesel
  • Verlaagt de CO2-uitstoot met 90% t.o.v. gewone diesel
  • Zeer lage uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, stikstof en roet
  • Bevat vrijwel geen zwaveldeeltjes en aromaten
  • Bevat geen FAME biodiesel componenten
  • Is goed biologisch afbreekbaar
  • Is vrijwel geurloos

De duurzaamheidsprestaties van HVO zijn dus indrukwekkend, maar er zijn ook belangrijke technische voordelen. Zo bevat HVO diesel geen FAME biodiesel componenten die voor vervuilde filters kunnen zorgen. In de winter is HVO diesel veel beter bestand tegen vriestemperaturen. Het bevriest pas bij -20ºC, meer dan voldoende dus voor de Nederlandse winters. Ook heeft HVO een zeer hoog cetaangetal van meer dan 70, wat ook weer gunstig is voor de verbranding en de emissie-uitstoot.

Geen EN590, wel EN15940 dieselkwaliteit

HVO is een hele zuivere en hoogstaande dieselkwaliteit. Het heeft een iets lagere dichtheid (soortelijk gewicht) dan conventionele diesel. Hierdoor voldoet HVO niet aan de EN590 norm voor reguliere diesel, maar wel aan de nieuwe EN15940 specificatie voor paraffinische dieselbrandstof. Technisch gezien kan deze nieuwe dieselsoort in vrijwel alle moderne dieselmotoren worden gebruikt.

Alle EURO6 truckmotoren hebben reeds een officiële goedkeuring van de fabrikant voor HVO/EN15940. Bij trekkers en landbouwmachines is dit echter nog minder courant. Dat komt omdat testprocedures voor de fabrikanten zeer duur en tijdrovend zijn. Wilt u graag meer informatie over het gebruik van HVO in uw trekker(s), raadpleeg dan het instructieboekje van uw machines of treedt in overleg met uw dealer.

Puur of gemengd gebruiken HVO tanken?

Het Nederlandse dieselmerk TRAXX brengt momenteel 2 HVO varianten op de markt. TRAXX HVO100 bestaat volledig uit hoogwaardige HVO en stoot maar liefst 90% minder CO2 uit dan fossiele diesel. De resterende CO2-emissies worden gecompenseerd zodat een 100% CO2-neutrale brandstof ontstaat. Daarnaast zorgen de TRAXX componenten voor een nog betere brandstofinspuiting en beschermt het bacteriegroei in de dieseltank.

Onder de naam TRAXX HVOmix is ook een variant beschikbaar die uit 20% HVO en 80% TRAXX Diesel bestaat. Voordeel van TRAXX HVOmix is dat deze voldoet aan de alom geaccepteerde EN590 norm voor dieselbrandstof, en dus probleemloos in alle dieselvoertuigen kan worden gebruikt, terwijl u toch al uw gebruik van fossiele diesel en de CO2-uitstoot vermindert.

Meer weten over de technische en duurzaamheidsvoordelen van TRAXX HVO diesel? Neem dan vrijblijvend contact op met ons.