Motorschade en stilstand voorkomen
‘Brandstof moet altijd voorradig zijn én van een goede kwaliteit’, vindt melkveehouder Paul van Gaal uit het Gelderse Altforst. Dankzij de thuistankinstallatie inclusief meetsysteem kan gegarandeerd worden getankt en met TRAXX diesel is de familie van Gaal zeker van een zuinige en betrouwbare brandstof. Accountmanager Marlies Rossen van Van Kessel Olie attendeert de familie op de gevoeligheid van de moderne motoren van het machinepark en aandacht voor details bij het aftanken en de opslag van brandstof.
Voor continuïteit landwerk en voeren
In 2021 is de familie Van Gaal op advies van Van Kessel Olie overgestapt op TRAXX Diesel. Paul: ‘Op basis van vertrouwen hebben wij de overstap gemaakt. We willen niet dat onze tractoren stilstaan door het vastlopen van motoren; met flinke onkosten tot gevolg. Gemiddeld verbruiken we jaarlijks 17.000 liter brandstof voor het verrichten van het landwerk en het mengen inclusief het verstrekken van het voer aan de koeien. Voor wat betreft landwerk pakken we veel zelf op. Denk aan maaien, schudden, harken en mest uitrijden. We moeten kunnen rekenen op een brandstof die kwalitatief goed en betrouwbaar is.’
Gevoeligheid motoren jong machinepark
De familie van Gaal heeft geïnvesteerd in het machinepark om probleemloos werkzaamheden te verrichten en met het oog op groei van de veestapel. Paul: ‘We hebben een redelijk jong machinepark met voldoende capaciteit waar we lang mee vooruit kunnen. We werken met een 8-elementsschudder en een 4- koppige hark. Twee jaar geleden hebben we nog een nieuwe achtermaaier en een tweede rotorkopeg gekocht.’
De nieuwe generatie dieselmotoren zijn dankzij nieuwe technieken zuiniger en schoner. Keerzijde van de medaille is dat die motoren ook erg gevoelig zijn voor de geringste vervuiling in het brandstofsysteem. Marlies: ‘Wist je bijvoorbeeld dat een dieselinjector werkt met interne spelingen van minder dan 0,003 mm? Een beetje stof of water in de diesel leidt al snel tot motorschade.’
Eigenschappen TRAXX Diesel
Marlies: ‘Tijdens het aftanken kunnen via de ontluchting zomaar vocht- en stofdeeltjes in de dieseltank terechtkomen. Ook temperatuurswisselingen en langdurige stilstand kunnen de houdbaarheid van diesel inkorten. TRAXX Diesel is een zuinige en schone EN590 dieselbrandstof voor bedrijven met moderne dieselvoertuigen. De brandstof is ontwikkeld met de bovengrondse opslag bij melkveebedrijven in het achterhoofd. De brandstof bevat een waterafscheider, corrosiebestrijders en krachtige anti-oxidanten. Deze gaan vervelende bacterieproblemen, wateremulsies en veroudering van de brandstof tegen.
Zo wordt de brandstof in alle omstandigheden continu beschermd. De krachtige, reinigende moleculen in TRAXX Diesel gaan verontreiniging van het brandstofsysteem tegen. Ze verwijderen alle vuilafzettingen van injectoren en verkleinen de kans op storingen. Daarnaast zorgen de moleculen voor een betere doorstroming en snellere verneveling van de diesel.
Het resultaat: een brandstofbesparing van gemiddeld 5% ten opzichte van de reguliere EN590 diesel. Minder brandstofverbruik betekent ook een lagere CO2-uitstoot. Bovendien levert de efficiënte verbranding ook een lagere uitstoot van stikstof (NOx), fijnstof (PM) en roet (HC) op.’
‘TRAXX Diesel is de eerste winst tegen bacterievorming in brandstof en vervuiling van motoren.’
Marlies Rossen – Van Kessel Olie
Voorkom vuil en water bij het aftanken
- Reinig het gebied rondom de tankdop vóórdat je deze losdraait.
- Controleer de vulopening van het vulpistool vóór het tanken en maak het schoon.
- Tank het voertuig altijd volledig af aan het einde van de werkdag.
- Vermijd stof en water tijdens tanken. Tank bijvoorbeeld niet nabij een wasplaats of wanneer andere voertuigen voorbijrijden.
- Maak de tankdop schoon vóórdat je deze terugplaatst.
- Meestal zit de beluchting van de tank hierin verwerkt.
Scherp op aandachtspunten aftanken en onderhoud thuistankinstallatie
Marlies: ‘Het is belangrijk om zelf alert te zijn op verontreiniging van de brandstofvoorraad in de thuistankinstallatie. Mijn advies is om een kaart met tips: ‘Voorkom vuil en water bij het aftanken’ te hangen bij de thuistankinstallatie (zie bovenstaand kader). Zo blijven alle familieleden scherp op alle details. Het brandstoffilter op de thuistankinstallatie levert ook een bijdrage om onzuiverheden en water in de brandstofvoorraad te voorkomen. De gemiddelde levensduur van een brandstoffilter is twee jaar. Als reminder kun je de vervangingsdatum op het brandstoffilter schrijven. Door de thuistankinstallatie zo vol mogelijk te houden, krijgt condensvorming bovendien minder kans.’ Paul: ‘Gelukkig is dankzij het meetsysteem de brandstofvoorraad van de thuistankinstallatie altijd op peil. Bij een niveau lager dan 20%, krijgt Van Kessel Olie een melding en wordt de thuistankinstallatie automatisch bijgevuld. Wij hebben dus geen omkijken naar de dieselvoorraad en kunnen altijd ons trekkerwerk doen.’
Melkveebedrijf van Gaal VOF
Familie en taakverdeling: Paul (39) runt het melkveebedrijf met zijn vrouw Laura (36) en zijn ouders Siebert (67) en Francien (66). Met zijn vader pakt Paul de meest voorkomende werkzaamheden op. Zijn moeder verzorgt de kalveren en doet de boekhouding. Laura insemineert het melkvee en springt bij waar nodig. Landwerk wordt hoofdzakelijk door de familie zelf uitgevoerd. Paul en Laura hebben twee kinderen: Teun (7) en Fleur (5).
Plaats: Altforst (Gelderland)
Melken met: 3 GEA DairyRobots R9500
Land: 68 hectare grasland en 17 hectare mais
Aantal koeien: 170 en 110 stuks jongvee
Rollend jaargemiddelde: 9.980 kg melk per koe met 4,48% vet
en 3,69% eiwit
Melkstroom: Koe Bewust
Bron: Dairy Academy Magazine 2025