HVO100 of HVO20: wat zijn de verschillen?

De meest duurzame en schone brandstof van dit moment is HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO is beschikbaar in pure vorm (= TRAXX HVO100) en in gemengde vorm (bv. TRAXX HVO20 wat bestaat uit 20% HVO en 80% diesel). Hoe kiest u nu de meest geschikte variant? Wij helpen u graag bij deze keuze en leggen de verschillen aan u uit.

1. Duurzaamheid

HVO is het meest duurzame dieselsoort van dit moment: volledig fossielvrij, hernieuwbaar, reduceert CO2 en stoot ook veel minder fijnstof, roet en stikstof uit. Bij HVO100 zijn deze duurzaamheidsvoordelen uiteraard het grootst. Wanneer HVO met diesel wordt gemengd, verkleinen de duurzaamheidsvoordelen evenredig. Zo heeft HVO100 bijvoorbeeld een CO2-reductie van 90%, bij HVO20 is dat een vijfde ofwel 18%.

2. Fabrieksgaranties en EN590 norm

De productkenmerken van HVO diesel zijn vastgelegd in de nieuwe EN15940 norm voor paraffinische dieselbrandstof. Deze leunt heel erg aan tegen, maar wijkt op enkel punten af van de EN590 norm voor reguliere diesel. Technisch gezien is HVO100 geschikt voor vrijwel alle moderne dieselmotoren. Echter niet alle dieselmotoren zijn ook formeel door de fabrikanten vrijgegeven voor HVO/EN15940 diesel. Dit komt omdat deze testen enorm tijdrovend en duur zijn. In dit geval moet u dus een afweging maken tussen techniek, voordelen en garantiebepalingen. Vraag dus voor u overstapt bij uw machinefabrikant na hoe dit voor uw motoren zit, of overleg met uw LMB. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.

Bij HVO20 liggen de kaarten anders. Omdat HVO20 voor 80% uit reguliere diesel bestaat, voldoet het wel aan de EN590 norm voor dieselbrandstof. U kunt dus in alle dieselvoertuigen HVO20 tanken zonder zorgen over garanties.

3. Prijs

In de basis is HVO duurder dan reguliere dieselbrandstof. HVO20 is enkele centen duurder dan reguliere diesel. De prijs voor HVO100 ligt nog een stuk hoger. Ook belangrijk: de prijsvorming van HVO is niet gekoppeld aan die van diesel. De onderlinge verschillen zullen soms kleiner, maar op andere momenten ook groter worden. Dat is lastig om te voorspellen maar wel belangrijk om rekening mee te houden bij de kostprijsberekening van uw werkzaamheden.

4. Winterbeveiliging

Vloeistoffen bevriezen tijdens een winter met strenge vorst, ook brandstoffen. HVO100 heeft een zeer goede wintervastheid en bevriest pas bij temperaturen ruim onder -20 graden Celsius. Bij HVO20 ligt dit hoger (lees: minder lage temperaturen), maar nog steeds ruim voldoende voor de Nederlandse winters. Natuurlijk blijft ook met HVO steeds aangeraden om in de winterperiode extra maatregelen te nemen ter bescherming van uw machines.

Vraag advies

Na het lezen van deze informatie, kunt u hopelijk beter afwegen welke HVO variant voor uw situatie geschikt is. Kijk goed wat prijstechnisch en garantietechnisch het best bij u past. Maar wees gerust: welke TRAXX HVO variant u ook kiest, u bent sowieso duurzaam bezig. Wilt u meer weten over HVO diesel? Vraag dan vrijblijvend advies bij de TRAXX brandstofleveranciers.

Foto: Stéphane Leitenberger