Traxx begrijpt wat ondernemers nodig hebben.

Lage accijnstarief voor rode diesel verdwijnt per 1 januari 2013

31-05-2012 |

Het lage accijnstarief voor rode diesel wordt per 1 januari 2013 afgeschaft in Nederland. Dat is één van de maatregelen uit het definitieve Lenteakkoord, dat op 25 mei jl. aan de Tweede Kamer werd aangeboden. Met het Lenteakkoord willen de VVD, CDA, D’66, GroenLinks en de ChristenUnie het begrotingstekort terugdringen.

Ondanks veel protest van brancheorganisaties zoals LTO, Cumela, TLN en EVO gaat het dus toch gebeuren: op 1 januari 2013 wordt het huidige accijnsverschil tussen rode diesel en ‘blanke’ diesel (ongeveer 17 cent per liter) weggenomen door de accijns van rode diesel op het niveau van de blanke diesel te brengen.

Deze maatregel heeft dus gevolgen voor de landbouw, grondverzet, (wegen-)bouw, koelaggregaten in transport en heftruckgebruikers. Voor scheepvaart, niet zijnde pleziervaart, blijft de vrijstelling van accijns bestaan. Dit betreft bijvoorbeeld de beroepsmatige binnenvaart en visserij. Voor dit gebruik zal wel de verplichting om herkennings-middelen toe te voegen blijven bestaan.

Klik hier voor een samenvatting van het Lenteakkoord.
Download hier het volledige Lenteakkoord (voorjaarsnota 2012).

Geen compensatie, wel lastenverlaging
De afschaffing van de rode diesel zal niet worden gecompenseerd door bv. een tijdelijke teruggave of compensatie per liter. De opbrengst van alle maatregelen in het Lenteakkoord wordt in 2013 gebruikt om het financieringstekort te verlagen. Vanaf 2014 wil het kabinet naar eigen zeggen de veroorzaakte lastenverzwaring naar het bedrijfsleven terugsluizen.

Dit zal waarschijnlijk gebeuren in de vorm van een belastingverlaging op arbeid of door extra impulsen te geven aan de verduurzaming van de landbouw. Hoe dit alles er precies gaat gebeuren moet nog verder uitgewerkt worden, maar naar verluid wil het kabinet de lastenverhoging alleen in de landbouw compenseren. EVO en TLN vinden dat alle sectoren gelijk moeten worden behandeld en dat de compensatie dus ook voor transport en logistiek moet gelden.

Gerelateerde links:
EVO: Lenteakkoord treft goederenvervoer
Boederij: Diesel wordt duur, soms te duur
Lentewinst op rode diesel naar duurzame landbouw

« Terug naar het nieuwsoverzicht